Wat een gemis! Wat een vreemde tijd!

We missen van alles en iedereen en vooral die leuke samen-doen-dingen. Iedereen weet daar zijn eigen invulling aan te geven. Maar laat ik me beperken tot LONU-zaken. Missen jullie ook het heerlijk keuvelen onder het hardlopen en de trainer die het programma bepaalt? Missen jullie ook het samen trainen? Missen jullie ook de motivatie die je krijgt van de trainer en mede-lopers? En missen jullie ook de competitie? Missen jullie ook de gezelligheid? Missen jullie ook de afwisselende trainingen en de gevarieerde routes waar je zelf niet over na hoeft te denken? En missen jullie ook het koekje van Fried? Wat is het wennen als alles uit jezelf moet komen en dat je een route en training zelf mag verzinnen.

Internet staat vol met schema’s en motiverende aanwijzingen maar toch …… je moet het nu nog , voorlopig, zelf doen. Ik wil een paar tips geven. Probeer zeker 2 x per week te gaan hardlopen, één keer een duurloop en één keer een loopje met versnellingen of de Gulbergen! Een simpele maar effectieve training is 2-3 km rustig inlopen en vervolgens 10x 1 minuut versnellen met 2 minuten rust ertussen, vervolgens rustig uitlopen. Stel vooraf je doel én route vast, niet pas tijdens het lopen. Kies vaste momenten per week en gewoon gáán!

Merk je dat je kortademig wordt of je motivatie zakt weg, doe het dan wat rustiger aan maar houdt vol! Ben je geblesseerd geweest, start dan rustig op. Bij terugkeer pijnklachten niet doorlopen maar stoppen en na voldoende rustdagen kun je weer starten maar iets minder lang dan de vorige keer. Een rustige opbouw is een degelijke opbouw. Loop je inmiddels 5 km en het gaat je goed af breidt niet progressief uit, geniet ervan dat het je weer lukt! De rest komt vanzelf.

Heel veel succes en blijf gezond!
Annette