We mogen weer!

Het heeft ons waarschijnlijk allemaal verrast dat trainen in groepsverband in de buitenlucht weer kan. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee en we kunnen niet wachten om de trainingen weer op te pakken!

Het bestuur en de hoofdtrainers hebben de afgelopen dagen “spelregels” gemaakt over de wijze waarop we zorgvuldig en in een veilige omgeving kunnen starten. Daarbij is gekeken naar de regels van rijksoverheid, gemeente en richtlijnen van het RIVM en NOC-NSF. We vinden het erg belangrijk dat iedereen zich individueel veilig genoeg moet voelen om weer te gaan trainen in een groep. We hebben respect voor iedereen die voorlopig nog niet kan of wil aansluiten, dit geldt voor lopers en uiteraard ook voor trainers.

Dinsdag 26 mei verzorgen we daarom de eerste training. Voor elke groep starten we vanaf een andere locatie om te voorkomen dat we met teveel mensen bij elkaar zijn.

De startlocaties zijn als volgt:
PR    Hoek Schout Diercxlaan – Schout Curtiuslaan
R1    Gemeentehuis Nuenen
R2    Hoek Noorderklamp – Donkervoort
R3    LONU clubgebouw

Gedurende de eerste 2 tot 3 weken bieden we alleen op dinsdagen trainingen aan, daarna is opschalen mogelijk. Dit heeft te maken met opkomst, beheersbaarheid van de corona-regels en uiteraard beschikbaarheid van trainers. Na de eerste trainingen zullen we hierover met het bestuur een besluit nemen.

Trainingsschema:
Deze week zal op de LONU website een aangepast trainingsschema verschijnen.

Aanmelden training:
Het vooraf aanmelden voor een training is verplicht gesteld vanuit de Rijksoverheid. Dit willen we organiseren via een WhatsApp groep per niveau. In het kader van de AVG mogen we niet zomaar leden toevoegen aan WhatsApp groepen met de gegevens die we al hebben. Daarom aan eenieder het verzoek om je per e-mail in te schrijven via info@lonu.nl en daarin de volgende gegevens te vermelden:

  • Naam:
  • Mobiel nummer:
  • Groep(en):
  • Ja, ik wil graag worden toegevoegd aan een WhatsApp groep

Als je al bent opgenomen in de WhatsApp groep dan is opnieuw aanmelden niet nodig. Wil je liever niet worden opgenomen in een WhatsApp groep dan is het ook mogelijk om je voor een training aan te melden via bovenstaand e-mail adres.

Spelregels LONU trainingen tijdens de Coronacrisis:

  • Houd je aan de algemene veiligheids- en hygiënemaatregelen.
  • Heb je klachten of gezinsleden met klachten kom dan niet naar de training.
  • Aanmelden per training verplicht, niet aanmelden is niet meelopen.
  • Maximale groepsgrootte per niveau is 12 lopers inclusief trainer. Meld je dus tijdig aan!
  • Maximaal 2 lopers naast elkaar; onderlinge afstand minimaal 1,5 meter.
  • Aanvangstijd training is 19:15 uur.
  • Niet eerder dan 10 minuten voor de training aanwezig op locatie.
  • Volg altijd de aanwijzingen van trainers en bestuursleden op en heb oog voor de verkeersveiligheid.
  • Kom zoveel mogelijk op eigen gelegenheid en in sportkleding naar de startlocatie.
  • Het clubgebouw gaat niet open, niet om water te tappen, niet voor toiletgebruik. Het advies luidt: ga voor de training naar het toilet en neem zo nodig een eigen bidon met water mee.
  • Voor allen telt: ga na de training meteen naar huis.
  • Bijgevoegd ter aanvulling de richtlijnen van het NOC-NSF.

Houd je aan de spelregels, zo hebben we samen sportplezier!

Cyriel, Annette, Jeroen

Richtlijnen

Overleg met wethouder Pernot

Afgelopen maandag 20 april, had ik samen met Anne een afspraak met wethouder Joep Pernot en ambtenaar Martin Versluijsen.

Het belangrijkste bespreekpunt was beheer en onderhoud van ons sportveld. Tot voor kort behartigde SVA (Stichting Sport voor Allen)  de belangen van LONU richting de Gemeente, met betrekking tot het sportveld. In SVA zijn naast LONU ook EMK vertegenwoordigd. Maar wethouder Pernot heeft een paar maanden geleden aangegeven voortaan met de individuele verenigingen contacten te willen onderhouden. Met verschillende clubs zijn al gesprekken gevoerd. LONU was nog niet uitgenodigd en daarom heeft Anne zelf een afspraak gemaakt.

Aan de orde kwam:

  • Het achterste deel van het sportveld blijft altijd nat en is daarom niet te gebruiken. Waarschijnlijk is de drainage daar niet in orde. Pernot heeft toegezegd uit te (laten) zoeken wat het probleem is en te zorgen voor verbetering.
  • Ook bij de entree is lange tijd sprake geweest van plasvorming, maar dit lijkt inmiddels opgelost te zijn.
  • De wethouder geeft aan dat de Gemeente werkt aan een accommodatiebeleid, voor LONU niet van toepassing.
  • De Gemeente vindt dat leefbaarheid en gezondheid van de inwoners centraal staat. Alle Nuenense sportverenigingen spelen daarin een belangrijke rol. Een vereniging die extra initiatieven onderneemt om een gezonde leefomgeving te stimuleren, kan daarvoor subsidie aanvragen.  Als voorbeeld noemt de wethouder het opzetten van activiteiten overdag, waardoor een andere doelgroep (ouderen?) tot bewegen wordt aangezet. Dat is iets waar we over na kunnen denken. Het is natuurlijk een feit dat we maar net genoeg vrijwilligers hebben om onze reguliere trainingen georganiseerd te krijgen. Het blijft de intentie van de Gemeente dat de sportverenigingen zichzelf kunnen bedruipen. De mogelijkheid van subsidie bestaat, maar niet structureel. Voordat de Gemeente een (incidentele) bijdrage wil doen, zal eerst aangetoond moeten worden wat een vereniging zelf heeft gedaan om aan het benodigde geld te komen.
  • Als afsluiting vraagt Anne of de Gemeente nog 80 stoeptegels heeft liggen. Deze zijn nodig voor verharding rondom de nieuwe materialenopslag bij het clubgebouw. Daar krijgen we nog een antwoord op.   

Irma

Wat een gemis! Wat een vreemde tijd!

We missen van alles en iedereen en vooral die leuke samen-doen-dingen. Iedereen weet daar zijn eigen invulling aan te geven. Maar laat ik me beperken tot LONU-zaken. Missen jullie ook het heerlijk keuvelen onder het hardlopen en de trainer die het programma bepaalt? Missen jullie ook het samen trainen? Missen jullie ook de motivatie die je krijgt van de trainer en mede-lopers? En missen jullie ook de competitie? Missen jullie ook de gezelligheid? Missen jullie ook de afwisselende trainingen en de gevarieerde routes waar je zelf niet over na hoeft te denken? En missen jullie ook het koekje van Fried? Wat is het wennen als alles uit jezelf moet komen en dat je een route en training zelf mag verzinnen.

Internet staat vol met schema’s en motiverende aanwijzingen maar toch …… je moet het nu nog , voorlopig, zelf doen. Ik wil een paar tips geven. Probeer zeker 2 x per week te gaan hardlopen, één keer een duurloop en één keer een loopje met versnellingen of de Gulbergen! Een simpele maar effectieve training is 2-3 km rustig inlopen en vervolgens 10x 1 minuut versnellen met 2 minuten rust ertussen, vervolgens rustig uitlopen. Stel vooraf je doel én route vast, niet pas tijdens het lopen. Kies vaste momenten per week en gewoon gáán!

Merk je dat je kortademig wordt of je motivatie zakt weg, doe het dan wat rustiger aan maar houdt vol! Ben je geblesseerd geweest, start dan rustig op. Bij terugkeer pijnklachten niet doorlopen maar stoppen en na voldoende rustdagen kun je weer starten maar iets minder lang dan de vorige keer. Een rustige opbouw is een degelijke opbouw. Loop je inmiddels 5 km en het gaat je goed af breidt niet progressief uit, geniet ervan dat het je weer lukt! De rest komt vanzelf.

Heel veel succes en blijf gezond!
Annette

Recht van Opstal en “Koop”

Vandaag, 22 april, zijn Irma en Anne naar de notaris geweest om eindelijk de akte van het Recht van Opstal te laten passeren. Bij het opstellen van de akte bleek dat het clubgebouw, dat weliswaar door LONU is gebouwd, maar op Gemeentegrond staat, formeel juridisch van de Gemeente is. Natuurlijk een vreemde situatie omdat destijds door diezelfde Gemeente toestemming is gegeven voor de bouw.

Daarom moest tevens geregeld worden dat LONU ook juridisch eigenaar wordt van het, door LONU betaalde, clubgebouw. Vandaar dat de akte Recht van Opstal aangevuld is met de “koop” van het clubgebouw voor de som van € 1,00.

Eén en ander heeft, na een lange aanloop, vandaag plaats gevonden.

Persoonlijk verhaal: Corona-training

Heel lang geleden, ergens in september vorig jaar, heb ik voor het laatst nog kunnen hardlopen in groepsverband bij LONU. Bij de warming up van de training een knie een beetje verdraaid: “Ach, zal wel een onwillig spiertje zijn, pijntjes horen er nu eenmaal bij als je wat ouder wordt, gewoon aan de training beginnen, dat loop ik er wel uit”, dacht ik. Dus niet. Een paar kilometer gelopen en tot de conclusie gekomen dat het misschien toch wel verstandiger was om weer richting clubgebouw te gaan. Dank je wel, Anne, dat je me daarbij gezelschap hield. ’t Was dus geen spiertje, want de volgende dag kon ik geen stap verzetten, dus de krukken maar weer van stal gehaald. Bleek het uiteindelijk een probleem met een peesaanhechting te zijn. “Daar ben je wel even zoet mee”, aldus fysiotherapeut Roel. Dat klopte en ondanks de ansichtkaart die ik namens trainers, bestuur en alle LONU-leden ontving met de tekst “We missen je” (dank je wel nog, Annette) was ik begin maart eindelijk zover om weer eens te gaan hardlopen.

Eerst maar eens Plan A volgen: niet als een kip zonder kop weer een training starten van een uur bij LONU, maar voorzichtig zelf eens lopen. Allemachtig, wat een ellende was dat: dan kom je erachter dat je na een half jaar niets doen na een paar honderd meter al total losss bent, geen conditie meer hebt en met veel moeite 2 kilometer haal. Ai, morgen maar weer proberen. Niet veel beter. Op deze manier een weekje lang dagelijks niet verder dan die 2 kilometer gekomen. Zo kan ik nooit terug naar LONU. En toen kwam de Corona crisis.

Dat vereist een Plan B. Toch maar proberen om een wat langere afstand te lopen en op te bouwen. Niet meer elke dag, maar om de dag. En zowaar via een opbouw van rondjes van 2,6 – 3,0 – 3,6 – 4,2 is het gelukt de afstand te kunnen uitbreiden tot 5 kilometer. Maar goeie dag, wat kost het een moeite om de discipline op te brengen om in je uppie te gaan lopen, meestal ’s morgens vroeg. En echt vlotjes gaat het niet.

Er moet een Plan C komen en ik moet Annette of Jeroen toch maar eens vragen hoe ik een betere conditie kan krijgen en de afstand weer naar mijn gewenste afstand van 10 kilometer kan krijgen. Alleen duurloop is geloof ik niet de juiste manier, maar wat dan wel? Tijd genoeg om er onder het hardlopen over na te denken. Je hebt toch geen aanspraak.

Na mijn niet uitgevoerde Plan C kwam ik tot Plan D. lk weet, het is als vloeken in de kerk voor een LONU-lid, maar ik heb het toch maar gedaan: oortjes in en wat opzwepende muziek op mijn iPhone gezet. Muziek lekker hard aan, blik op oneindig en gaan met die banaan. Mwa, om nou te zeggen dat ik nu over de weg vlieg is ook overdreven, maar een beter plan heb ik momenteel ook niet voor een fatsoenlijke individuele Corona-training die nog tot minstens 20 mei moet gaan duren. Of heeft wellicht één van jullie een goed idee? Dat ga ik dan Plan E noemen. Kom maar op.

Tot die tijd: Be Strong, Stay Safe

Met sportieve groet,

Jaap Riet

De website is weer hersteld

Eerder heb je waarschijnlijk gemerkt dat de website geheel leeg was. Daardoor heb je een aantal maanden ook geen nieuwsbrief gehad. Blijkbaar is door een hack deze situatie ontstaan. Herstel via een back-up bleek niet meer mogelijk te zijn. Marieke en Paul IJsendoorn hebben veel energie hierin gestoken om een oude back-up terug te zetten; helaas zonder het gewenste resultaat. Maar met hulp van een paar leden hebben we toch veel teksten van de oude pagina’s terug kunnen vinden en opnieuw ingebracht op de pagina’s. Bijna alle pagina’s zijn nu weer compleet, met name Anne heeft hier de nodige tijd ingestoken.

De nieuwsbrief hebben we een nieuwe “smoel” gegeven zoals in de uitgave van april is te zien zal zijn. Mocht je bij het lezen hiervan ideeën hebben voor verdere verbetering dan horen we dat graag.

Nieuwe opslagruimte

Onder de bezielende leiding van Fried van Hoek is de uitbreiding van het clubgebouw tot stand gekomen. In eerste instantie werd door Cor van Hoek samen met een aantal leden graafwerkzaamheden verricht voor de betonfundering en vloer. Daarna heeft Banbouw zorg gedragen voor het storten van de fundering, de constructie en het dak. Daarna konden Fried en Anne de houten buitenwand dicht maken. Nog onder handen is de aanleg van de tegels om het gebouw en de inrichting. Kortom, binnenkort kan het werk grotendeels worden afgerond.

btr

Wat er nog moet gebeuren is de buitenwand nogmaals impregneren en de dakbalken (aan de buitenzijde) een paar keer in de grondlak zetten. Daarvoor zoeken we nog 1 of 2 leden, die dat op zich willen nemen. Heb je tijd, laat het even weten aan Fried of Anne.